zondag 3 maart 2013

Hotel Insectopia, de sneeuweditie

Vorige zondag was samentuindag 2.
Vorige zondag hadden de weergoden besloten om nog een portie sneeuw uit de hemel te vegen.
Vorige zondag was ik nog een beetje ziek, na al 9 voorafgaande verschrikkelijke dagen met griep (alles, 5 dagen knock-out, 4 dagen in een ziekheidsroes).
Vorige zondag kroop de koude in mijn botten (= mijn laarzen he).
Maar maandag was ik genezen.
Allez, als je een hoestje hier en daar negeert.

Ik vergat mijn fototoestel, dus reken nu even op mijn geheugen.

Wat hebben we gedaan? 
- aardperen geplant in een ingegraven metalen kuip om te voorkomen dat die aardperen gaan woekeren (nogal een agressief beestje namelijk, maar oh zo lekker!)
- blauwplaatsropharia gezaaid in een bed van karton-houtsnippers-grof strooisel. Blauwplaatsropharia is een champignon, blijkbaar ook bekend als "Godzilla Mushroom". 
foto (en meer uitleg) van hier
- blauwe oesterzwammen geënt: gaatjes boren in een boomstam, de gaatjes vullen met entplugs, de gaatjes 'verzegelen' met kaarswas om de pissebedden onze schimmel niet te laten oppeuzelen (iets meer info daarover hier).

Wat hebben we geleerd?
- plastieken botten (= laarzen) zijn echt geen overbodige luxe als je in de sneeuw tuiniert (merci, Heidelien en Steven!)
- champignons zijn niet zo moeilijk te kweken. Allez, het zaaien/enten was toch niet moeilijk. Benieuwd hoeveel champignons we zullen zien groeien!

3 opmerkingen:

  1. Mijn moeder kweekte ze al in de jaren tachtig, op stro met enten of zo iets. Wij hebben het ook een aantal jaar geprobeerd op boomstammetjes, helaas zonder resultaat. We houden het op simpel nu en zolang we kunnen oogsten zijn we tevreden. Veel succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Och, gingen de aardperen híer maar woekeren! De slakken zijn dol op het loof en ik heb nooit geen aardpeer meer gezien.

    BeantwoordenVerwijderen